Now Reading
Proteinler

Proteinler

Proteinler nelerdir?

Proteinler vücudumuzda önemli rol oynayan kompleks moleküllerdir; vücut bezleri ve organların yapı, fonksiyon ve regülasyonunda vazgeçilmez ögedirler. Kaslar, organlar ve bağışıklık sistemi proteinlerden oluşur.

Proteinler amino asit adı verilen daha küçük hücrelerden oluşur, birbirlerine zincir gibi tutunurlar. Protein tükettiğinizde midedeki sindirim suları proteini amino asitlere böler. Amino asitler birbirine bağlanarak vücudun işlevselliğini sürdürebilmek için ihtiyaç duyduğu binlerce farklı proteini oluşturabilir. Bilim insanları tüm amino asitler arasında sadece yirmisinin insan vücudu ve sağlık için kritik önemde olduğunu keşfetmiştir.

Bu 20 tip amino asit iki kategoriye ayrılır :

1- Vücudun sentezleyebildiği elzem olmayanlar

2-Vücudun sentezleyemediği, dolayısıyla beslenme yoluyla almamız gereken elzem olanlar

Neden yeterli protein tüketmeliyiz?

Proteinlerin farklı çeşitleri bulunmaktadır. Proteinin kalitesini belirleyen içerdiği vücudu sağlıklı tutmak için gereken besleyici amino asit miktarıdır.

Yüksek kalite proteinler hayvansal proteinlerdir; yumurta, peynir, süt, et ve balıkta bulunur ve vücudun ihtiyacı olan amino asitleri yeterli miktarda sağlarlar.

Düşük kalite proteinler bitkisel proteinlerdir; tahıl, mısır, çerezler, sebzeler ve meyvelerde bulunur; düşük kalite kabul edilirler çünkü bir veya daha fazla elzem amino asit eksiktir veya doğru dengeye sahip değildirler.

Eğer vejetaryenseniz maksimum etkiyi görmek için düşük kalite proteinleri birlikte tüketerek elzem amino asit kurulumunu sağlayabilirsiniz. Örneğin, yalnızca fıstık yemek sizin için yeterli değilken tam tahıllı ekmek ile tükettiğiniz fıstık ezmesi mükemmel iş görecektir; aynı şekilde barbunya fayda sağlamazken barbunya ve pilav güzel bir kombin olacaktır. Hatırlamanız gereken tek şey ürünleri kısa bir süre içerisinde tüketmelisiniz ki en iyi sonuçları alın.

Ayrıca tüm proteinleri her öğünde tüketmek zorunda değilsiniz; gün boyunca dengeli beslenmeniz yeterli.


Protein vücuda hasarlı hücreleri yenileme, farklı maddeleri vücutta nakletme, tüm doku ve organların gelişimi ve yenilenmesinde yardım eder. Protein tüketimi vücudun daha fazla yağ yakmasını, yağ asitlerinin yağ dokusundan ayrılmasını ve yakıtla enerjiye dönüştürülmesini sağlar.

Tüketmeniz gereken protein miktarı günlük aktivitelerinize göre değişiklik gösterir. Ne kadar çok hareket ederseniz o kadar çok protein tüketmeniz gerekir! Ağır antrenman yapan bir yetişkin kilo başına 2 gram protein tüketmelidir; eğer sıkı bir çalışma ve çalışma sonrası formu yakalamak ayrıca kas geliştirmek istiyorsa bu miktar arttırılmalıdır.

Eğer egzersiz yapmıyorsa bir yetişkinin alması gereken en temel protein miktarı kilo başı 0.8 gramdır. Fakat bu bir insanın alması gereken en düşük tüketim miktarıdır, tüm organların daha iyi çalışması için daha fazla protein tüketmelisiniz.

En önemli sırlardan biri nasıl yediğinizdir! Bir günde yarım kilo biftek yiyerek tüm proteini almayı bekleyemezsiniz; proteini gün boyunca ufak miktarlar halinde almalısınız. Vücut protein stokunun sürekli doldurulmasına ihtiyaç duyar.

Proteinin yaptığı şey, tüm yollardan vücudunuzu dengede tutmanıza yardım etmektir. Sizi sağlıklı bir bağışıklık sistemi, atletik performans ve sağlıklı bir metabolizma sahibi yaparak ince ve kaslı tutar.

Protein ve egzersiz

Atletler veya vücut geliştirenler gibi belli bir antrenman programına sahip kişiler için protein en yakın arkadaştır; proteinin faydalarını ve tüketmeden istedikleri sonuca ulaşamayacaklarını bilirler. Örneğin ağırlık çalıştıktan sonra vücut 48 saate kadar protein sentezler, ayrıca protein kırımlımı egzersizden hemen sonra artar.

En sık sorulan soru hangi proteinin daha iyi olduğudur; hayvansal protein mi yoksa bitkisel protein mi?

Cevap sizin için en uygunu hangisiyse odur. Egzersizden sonra her ikisi de eşit derecede işe yarar.

Egzersizden önce ve sonra en iyi amino asit kaynakları spirulina yosunu, soya proteini, yumurta beyazı, süt, balık, kümes hayvanları ve ettir.

İnsanların sıklıkla sorduğu bir diğer soru fazla protein tüketimi halinde ne olduğudur. Fazla protein vücutta yağa dönüştürülebilir ancak bu karbonhidratların yağa dönüşümü kadar hızlı gerçekleşmez, çünkü termik efekt adı verilen bir süreç vardır : proteinin sindirilmesi, emilmesi ve taşınması için gereken enerji yağlardan ve karbonhidratlardan daha fazladır.

View Comments (0)

Bir cevap yazın

© 2019 SuperStep. Tüm hakları saklıdır.

Created by BRUNOS DIGITAL

Scroll To Top